Jak jsem si nakonec nenechala zkazit den a jak se povedl tažený štrůdl

23:55

Dneska odpoledne mě zase jednou vytočili všichni ti, kteří nemají nic lepšího na práci, než řešit životy ostatních lidí a přijdou si zřejmě jako že o ostatních taky vědí všechno nejlíp. Vím, že lidé takoví jsou, ale vždycky mě to nějak znova zamrzí a naštve. 

Tak jsem sedla do auta a vyrazila do Sušice obejít všechny místní sekáče a nakupovat hadry. A nakoupila jsem. Pro sebe, pro Honzu i pro Terezku. A taky jsem nakoupila spoustu jídla na víkend, protože zítra přijede celá rodinka. Kromě tatínka, ten dorazí v sobotu. Spravila jsem si náladu a najednou mi došlo, že mi všichni tihle lidi můžou být prostě jedno.



Po návratu domů a procházce se psem jsem se pustila do toho plánovaného štrůdlu. Moje nejlepší kamarádka Terezka mě komentářem pod posledním článkem ale navnadila na další výzvu - domácí listové těsto. Takže jsem se rozhodla, že zkusím oba, tažený i domácí listový. Tažený jsem vyráběla dnes, lístkový přijde na řadu zítra. 

Když jsem hledala recept na takový závin, na internetu jsem jich samozřejmě našla spoustu, každý jiný a jako obvykle nevěděla, pro který se rozhodnout. Proto jsem nakonec otevřela naší báječnou starou kuchařku Vaříme zdravě, chutně a hospodárně a rozhodla se držet jejího receptu. A udělala jsem dobře. Teda, opravdové zhodnocení přijde až zítra, až ho ochutná rodinka, ale stydět se za něj myslím nemusím a na první pokus jsem spokojená. 

Tady máte recept podle staré dobré kuchařky.


Potřebujete: 
30 dkg hladké mouky - musí být vysokolepková, aby se těsto dobře táhlo
1 vejce
125 ml vlažné vody s 5 kapkami octa (já použila místo octa šťávu z citronu)
1 lžíci omastku (máslo, sádlo)
1 kg jablek
10 dkg strouhanky
skořici, rozinky a cokoliv, co chcete do závinu přidat
špetku soli

Do vlažné vody rozklepněte a zamíchejte vejce, špetku soli, lžíci omastku a ocet (citron). Do proseté hladké mouky postupně přilévejte tekutinu a vytvářejte těstíčko nožem nebo vařečkou. Když těsto zhoustne, vypracujte ho rukama, dokud nebude hladké, tažné a lesklé, ale nebude se lepit na ruce. Bochánek těsta přikryjte nahřátým kastrolem a nechte půl hodiny odpočívat. Za tu dobu bobtnají bílkoviny v mouce a lepek se stává tažným.
Těsto rozdělte na tolik kusů, kolik budete dělat závinů, na vál dejte utěrku a zlehka ji poprašte moukou. Doprostřed utěrky dejte část těsta, lehce rozválejte válečkem, abyste získali menší placku. Následně těsto začněte vytahovat rukama do stran. Správně se to dělá tak, že si těsto položíte na hřbety rukou, a tak ho vytahujete. Přiznávám, že takhle mi to moc nešlo, takže jsem to prostě dělala tak, jak se mi zdálo nejlepší, chce to asi i trochu cvik. Těsto byste měli vytáhnout na tenoučkou placku tak, aby prosvítala utěrka. Pokud se vám někde roztrhne, zalepte díru kouskem těsta. Roztažené těsto se už nesnažte zpracovat a táhnout znova, už to nejde!
Výslednou placku potřete tukem, posypte opraženou strouhankou a navrch prostřete nastrouhaná jablka. Pokud máte těsto hodně tenké, vrstvu jablek dejte jen do poloviny, abyste mohli nabalit více vrstev na sebe a těsto se nepotrhalo. Mně se to vyplatilo, jedna vrstva by to určitě nezvládla.
Pomocí utěrky začněte točit závin a hotový opatrně překlopte na vymazaný plech. Potřete máslem a během pečení potírejte mlékem a tukem.
Pečeme asi půl hodiny, v kuchařce se píše "ne příliš prudce". Moje trouba na dřevo byla rozpálená na 200°, což je určitě zbytečně moc, ale podařilo se.

Vytváření tohoto těsta chce určitě trochu cviku, ale po vyzkoušení musím říct, že to zdaleka není tak složité, jak jsem čekala, nemusíte se toho bát.

Jsem hodně zvědavá, jak se mi povede listové těsto, to bude asi větší oříšek.

Když tu tak spokojeně sedím večer u kamen, musím říct, že skutečně to, co si myslí ostatní, chytráci, kteří mají pocit, že vás a váš život znají asi lépe, než vy sami a všemu skvěle rozumí, je opravdu úplně jedno. Že každý štrůdl, který upeču svojí rodině, každá procházka s mým psem, každý večer s mým klukem a každá krásná maličkost v našem životě jsou mnohem důležitější než kecy těchhle lidí. A že vážně nemá smysl se tím zaobírat, protože my se máme dobře a rádi a na tom záleží. 

Takže. všichni odborníci na můj život a na životy ostatních, zamyslete se radši někdy nad sebou, upečte si taky štrůdl a zacpěte si s ním pusu, ať ty vaše kecy nemusí nikdo poslouchat!

Hezký večer všem a netrapte se tím, co si o vás kdo myslí nebo říká.

You Might Also Like

0 komentářů